Οι απαιτήσεις για τη λειτουργία υποκαταστήματος αλλοδαπής εταιρείας στην Ελλάδα ορίζονται στο άρθρο 50 του Νόμου περί Ανωνύμων Εταιρειών (Ν. 2190/1920) και στα άρθρα 57-58 του Νόμου περί ΕΠΕ (Ν. 3190/1955).
Βάσει των διατάξεων αυτών, αλλοδαπή εταιρεία πρέπει, πριν από την έναρξη λειτουργίας υποκαταστήματος, πρώτα να ζητήσει ΑΦΜ από την αρμόδια για το υποκατάστημα φορολογική αρχή και να υποβάλει αίτηση ίδρυσης υποκαταστήματος στην περιφέρεια της μελλοντικής έδρας του υποκαταστήματος. Τα απαιτούμενα προς τούτο έγγραφα είναι τα εξής:
- Το ιδρυτικό καταστατικό της αλλοδαπής εταιρείας, φέρον επισημείωση (apostille).
- Απόσπασμα από το εμπορικό μητρώο της αλλοδαπής εταιρείας, από το οποίο να προκύπτει, μεταξύ άλλων, ελάχιστο κεφάλαιο €4.500 για ΕΠΕ ή €60.000 για ΑΕ (με επισημείωση).
- Βεβαίωση από την αρμόδια αρχή στην έδρα της εταιρείας ότι το εταιρικό ή μετοχικό κεφάλαιο έχει καταβληθεί πλήρως.
- Βεβαίωση από την αρμόδια αρχή στην έδρα της εταιρείας ότι η εταιρεία δεν έχει λυθεί, και ότι δεν έχει υποβληθεί αίτηση αυτεπάγγελτης διαγραφής της.
- Απόφαση της αλλοδαπής εταιρείας για την ίδρυση υποκαταστήματος στην Ελλάδα, με αναφορά του εταιρικού σκοπού, της έδρας (δήμος και διεύθυνση), και της εμπορικής επωνυμίας του υποκαταστήματος.
- Ο συμβολαιογραφικός διορισμός εκπροσώπου και αντικλήτου για την αλλοδαπή εταιρεία στην Ελλάδα (μπορεί να οριστεί ένα μόνο πρόσωπο και για τους δύο ρόλους).
- Απόφαση για τη σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου στην περίπτωση ΑΕ, ή τον διορισμό διαχειριστή στην περίπτωση ΕΠΕ, με αναφορά του ονόματος και της λειτουργίας κάθε εμπλεκόμενου προσώπου, μαζί με απόφαση για τον διορισμό των εκπροσώπων της εταιρείας.
- Η επαγγελματική και ταχυδρομική διεύθυνση του υποκαταστήματος στην Ελλάδα.
- Απόφαση της εταιρείας σχετικά με τον εταιρικό σκοπό του υποκαταστήματος στην Ελλάδα, καθώς και με την επωνυμία του υποκαταστήματος, στον βαθμό που διαφέρει από την επωνυμία της αλλοδαπής εταιρείας.
- Πιστοποιητικό φορολογικής και εν γένει νομιμότητας από τη φορολογική αρχή που είναι αρμόδια για την αλλοδαπή εταιρεία (το οποίο πρέπει επίσης να δείχνει τον ΑΦΜ της εκεί – με επισημείωση).
- Επίσημη μετάφραση όλων των εγγράφων στα ελληνικά.
Το υποκατάστημα της αλλοδαπής εταιρείας λαμβάνει δικό του ΑΦΜ στην Ελλάδα, βάσει του οποίου μπορεί στη συνέχεια να ξεκινήσει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες. Οι αλλοδαπές ΑΕ και ΕΠΕ πρέπει να τηρούν βιβλία λογιστικής Κατηγορίας Γ.
Για offshore εταιρείες, ο Έλληνας νομοθέτης, με τη νομοθετική τροποποίηση του Απριλίου 2010, καθιέρωσε ετήσιο φόρο 15% επί ακίνητης περιουσίας ευρισκόμενης στην Ελλάδα. Αυτό έγινε για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, καθώς πολλά ακίνητα στην Ελλάδα ανήκαν σε offshore εταιρείες. Ως αποτέλεσμα, ο ιδιοκτήτης της offshore εταιρείας δεν φορολογούνταν στην Ελλάδα για την υποκείμενη περιουσία ή τα εισοδήματα που προέκυπταν από αυτήν. Λόγω του υψηλού φόρου που επιβάλλεται πλέον σε ακίνητα κατεχόμενα από offshore εταιρείες, τέτοιες εταιρείες έχουν απολέσει την πρακτική τους αξία σε σχέση με ρυθμίσεις φορολογικής εξοικονόμησης.
Συχνές Ερωτήσεις
Χρειάζομαι πάντοτε ελληνικό ΑΦΜ για υποκατάστημα στην Ελλάδα;
Ακόμη και χωρίς ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα, μπορεί να είναι απαραίτητη η τυπική και ορθή εγγραφή του υποκαταστήματος. Για φορολογικούς σκοπούς, ωστόσο, οι υποχρεώσεις που ισχύουν εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το αν και πώς προκύπτει πράγματι πραγματική οικονομική δραστηριότητα στην Ελλάδα — για παράδειγμα, μέσω πωλήσεων, ροής τιμολογίων και αποδείξεων, ή συμβατικών σχέσεων για υπηρεσίες. Αξίζει να τονιστεί ότι «καμία ανεξάρτητη δραστηριότητα» δεν σημαίνει αυτομάτως «καμία υποχρέωση» — σημαίνει γενικά μόνο ότι το εύρος των υποχρεώσεων αυτών είναι μικρότερο.
Πρέπει πάντοτε να τηρώ πλήρη λογιστικά βιβλία;
Ναι, με την έννοια βιβλίων που τηρούνται προσηκόντως σύμφωνα με τις ελληνικές απαιτήσεις• το εύρος και η συγκεκριμένη μορφή που πρέπει να λάβουν, ωστόσο, εξαρτώνται από την ταξινόμηση του υποκαταστήματος και τη δραστηριότητά του.
Ποιες μεταφράσεις χρειάζομαι;
Κατά γενικό κανόνα, επίσημη ελληνική μετάφραση των βασικών εγγράφων• ανάλογα με τις περιστάσεις, μπορεί επιπλέον να απαιτείται επισημείωση (apostille) ή επικύρωση.

